20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

تقویت رزومه برای اپلای : چگونه یک cv بی نقص بنویسیم؟

تقویت رزومه برای اپلای : چگونه یک CV بی نقص بنویسیم؟

دانشجویانی که در زمینه تحصیلی خود به دنبال پیشرفت هستند معمولا به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا به منظور ارتقای سطح علمی و مهارتی خود و یافتن موقعیت‌های شغلی و تحقیقاتی بهتر هستند. برای تحصیل در موسسات آموزشی معتبر دنیا باید از این برای دریافت پذیرش تحصیلی از این دانشگاه‌ها درخواست داد و یا اصطلاحا برای این دانشگاه‌ها اپلای کرد.

اولین قدمی که برای اپلای کردن و دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر برداشته می‌شود، تهیه یک CV بی‌نقص و کامل است. CV در واقع شکل جامع‌تر و طولانی‌تر یک رزومه است، که در ارتباط اول شما را به مسئول پذیرش یا استاد آن دانشگاه معرفی می‌کند. بنابراین آگاهی از چگونگی نوشتن یک CV خوب عامل بسیار تعیین کننده‌ای در پذیرش یا عدم پذیرش درخواست شماست. در این مقاله قصد داریم شما را با تقویت رزومه برای اپلای و چگونگی نوشتن یک CV بی نقص آشنا کنیم.

موسسه حامی مهاجر متخصص در زمینه گرفتن پذیرش تحصیلی از کانادا و اخذ پذیرش تحصیلی در آمریکا است. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر و دریافت کمک برای نوشتن CV می‌توانید با شماره 02148406 ( خط ویژه ) تماس حاصل فرمایید.

تقویت رزومه برای اپلای

تقویت رزومه برای اپلای : چگونه یک cv بی نقص بنویسیم؟

یکی از چیزهایی که بعضا دانشجویان از آن غفلت می‌کنند، تقویت رزومه برای اپلای است. ما شاهد آن بوده‌ایم که دانشجویی با سوابق تحصیلی و تحقیقاتی درخشان، فقط به دلیل آنکه از نحوه نگارش یک CV خوب مطلع نیستند؛ نتوانسته‌اند پذیرش تحصیلی مورد نظر خود را دریافت کنند. بنابراین درخشان بودن سوابق تحصیلی و تحقیقاتی وقتی معنا پیدا می‌کند که بتوانیم آن‌ها را به خوبی برای شخصی که کیلومترها از ما فاصله دارد، معرفی کنیم.

معرفی درست و کامل به جز با تنظیم یک CV تحصیلی درست و مناسب حاصل نخواهد شد. در ادامه قصد داریم مطالبی همچون چیستی CV و اجزای سازنده یک CV عالی را برای شما شرح دهیم.

CV یا سی وی چیست ؟

Curriculum Vitae یا اختصارا CV ، در واقع مشابه همان رزومه است. رزومه اکثرا برای معرفی مختصر شخص به کار می‌رود، معمولا کوتاه بوده و در حد یک یا دو صفحه است؛ اما CV برای معرفی کامل‌تر و مفصل‌تر سوابق و توانایی‌های یک فرد تنظیم می‌گردد و طول آن از رزومه بیشتر بوده و در حدود سه تا چهار صفحه است.

تنظیم یک  CVتحصیلی کامل و با ادبیات مناسب، عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری برای جلب نظر اساتید است. بسیاری از دانشجویان با جلب نظر اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند پذیرش فول فاند دریافت کنند و به این ترتیب تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو در خارج از کشور تامین خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی اخذ پذیرش فول فاند، می‌توانید مقاله چگونگی گرفتن فول فاند از آمریکا و کانادا را مطالعه نمایید.

ساختار و اجزای یک CV تحصیلی خوب

ساختار و اجزای یک CV تحصیلی خوب

یک CV عالی باید به گونه‌ای تنظیم شود که اطلاعات مهم و حیاتی همچون صلاحیت‌ها، موفقیت‌های دانشگاهی شما، هدف آینده شغلی شما و ... را برجسته کند و  در عین حال از آوردن اطلاعات اضافه خودداری شود و یا آنکه این اطلاعات در قسمت آخر CV قرار گیرند. به همین دلیل رعایت چیدمان مناسب اجزای یک CV نکته بسیار مهمی است، که حتما باید در نوشتن یک CV خوب مورد توجه قرار گیرد. در این قسمت قصد داریم اجزا و بخش‌های یک CV را بر حسب اولویت قرارگیری برای شما تشریح نماییم.

بخش یک : اطلاعات هویتی و اطلاعات تماس

قبل از آنکه این بخش از CV را آماده کنید، لازم است بدانید که CV خود را برای چه کشوری آماده می‌کنید. معمولا در فرمت آمریکایی، نیازی به ارائه اطلاعات هویتی همچون سن، رنگ پوست و رنگ چشم، شماره پاسپورت ، ملیت، نژاد، محل تولد و... نیست. چنانچه CV شما برای دریافت پذیرش در کشورهایی همچون آمریکا و کاناداست، احتیاجی به ارائه اطلاعات هویتی کامل وجود ندارد، ولی چنانچه می‌خواهید در فرمت اروپایی CV خود را تنظیم نمایید و برای دانشگاه‌های کشورهای اروپایی CV تنظیم کنید، در آن صورت اطلاعات هویتی خود را کامل ارائه کنید.

قسمتی که در این بخش مهم است، ارائه اطلاعات تماس است. بهتر است در این قسمت، پارامترهایی همچون ایمیل و شماره تماس حتما درج شود. افزودن پارمترهایی همچون اکانت لینکداین، اکانت ریسرچ گیت، اکانت گوگل اسکولار و ارائه آدرس وبسایت به حرفه‌ای‌تر شدن این بخش کمک بسیاری می‌کند.

داشتن وبسایت و ارائه آدرس آن در قسمت اطلاعات تماس یک نکته حرفه‌ای است که به دیده شدن هر چه بیشتر شما کمک شایانی خواهد کرد. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک وبسایت، اطلاعات بیشتری در اختیار فرد مطالعه کننده CV قرار دهید. می‌توانید فیلم یا عکس کارهای تحقیقی و یا آزمایشگاهی خودتان را در وبسایت بگذارید و حتی می‌توانید در این وبسایت به صورت مفصل و طولانی در مورد کارها و تجارب خود توضیح دهید.

مهم نیست زبان این وبسایت فارسی یا انگلیسی باشد، وجود این وبسایت نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شماست و شخص مطالعه کننده CV می‌تواند در صورت نیاز به این وسیله اطلاعات بیشتری از شما و زمینه فعالیتتان به دست آورد. نکته دیگری هم نیز وجود دارد، برخی اساتید و یا کارکنان اداری، به دلایل امنیتی شاید از دانلود ضمیمه‌هایی که همراه CV ارسال می‎کنید، خودداری نمایند. ارائه آدرس وبسایت و قرار دادن کارهایتان بر روی وبسایت شاید فرصت دیده شدن بهتر کارهایتان در اینگونه موارد را فراهم آورد.

بخش دوم : اطلاعات مربوط به تحصیل

در این قسمت باید معدل‌های مقاطع قبلی خود را وارد کنید. در صورتی که برای ارشد و یا دکترا اپلای می‌کنید، نیازی به ارائه معدل مقطع دبیرستان نمی‌باشد. برای ارائه معدل یا همان GPA ، ابتدا معدل مقاطع اخیر را قرار دهید و سپس به ارائه معدل مقاطع قدیمی‌تر بپردازید، مثلا چنانچه قصد اپلای برای دکترا را دارید، ابتدا معدل مقطع ارشد و سپس معدل مقطع کارشناسی خود را بنویسید.

نکته دیگر در این رابطه این است که چنانچه قصد دارید برای دانشگاه‌های آمریکا اپلای کنید، بهتر است معدل یا GPA خود را به سیستم چهار نمره‌ای آمریکایی تبدیل کنید. در این سیستم، به نمرات بالای 16 نمره چهار، به نمراه میان 14 تا 16 نمره سه،  به نمراه میان 12 تا 14 نمره دو ، و به نمراه میان 10 تا 12 نمره یک اختصاص داده می‌شود. می‌توانید تک تک نمرات خود را با شیوه گفته شده به سیستم نمرات آمریکایی تبدیل کرده و معدل خود را حساب کنید. برای دانشگاه‌های کشورهای دیگر نیز، بهتر است معدل خود را به سیستم‌های رایج آن کشورها تبدیل نمایید. اینکار باعث فهم بهتر میزان معدل شما خواهد شد.

بخش سوم : افتخارات و جوایز

این قسمت مربوط به تمام افتخارات و رتبه‌های شماست، شما می‌توانید در این قسمت اطلاعاتی مثل رتبه کنکور، رتبه در دانشگاه و رشته تحصیلی، جوایز دریافت شده در المپیادهای دانش آموزی یا دانشجویی، رتبه‌ها و جوایز دریافت شده در جشنواره‌های معتبر و ... را بیاورید.

بخش چهارم : علایق تحقیقاتی

این قسمت برای نشان دادن حوزه تحقیقاتی و کاری بسیار مهم است. در این قسمت از به کاربردن توضیحات خودارای کنید و سعی کنید به بیان کلید واژه‌های حوزه‌های تحقیقاتی خود بپردازید. اگر قبلا مقاله نوشته باشید یا در کنفرانس‌ها شرکت باشید، مسلما از کلید واژه‌های و کلمات کلیدی حوزه خود مطلع هستید.

بخش پنجم : لیست مقالات چاپ شده و کتاب‌های نوشته شده

در این قسمت لیستی از تمام مقالات منتشر شده در ژورنال‌های داخلی یا خارجی و یا کتاب‌هایی که منتشر کرده‌اید قرار می‌گیرد. شیوه رفرنس‌دهی مقالات یا کتاب‌ها هم باید مانند شیوه معمولی باشد که در مقالات خود از آن استفاده کرده‌اید. دقت کنید که مقالاتی که در ژورنال‌های معتبرتر چاپ شده است، در ابتدای این لیست قرار دهید.

مهارت‌ها در cv

بخش ششم : مهارت‌ها

این بخش را به دو قسمت تقسیم کنید. یک قسمت را به مهارت‌های کامپیوتری خود اختصاص دهید و در آن لیست تمام نرم‌افزارهای تخصصی و زبان‌های برنامه‌نویسی که کار با آن را بلد هستید، به همراه میزان تسلط بر آن‌ها ذکر کنید. این نرم‌افرارها می‌توانند نرم افزارهای عمومی همچون آفیس و یا نرم افزارهای تخصصی همچون لتکس، متلب و ... باشند.

قسمت دیگر را به معرفی مهارت‌های زبانی و ارتباطی خود اختصاص دهید. در قسمت می‌توانید نمرات آزمون‌های بین المللی خود همچون تافل، آیلتس و GRE را با ذکر جزییات بیان کنید.

بخش هفتم : لیست حضور در کنفراس‌ها

 در اینجا تمام کنفرانس‌های علمی که شرکت کرده‌اید، با نام و تاریخ برگزاری ذکر کنید، می‌توانید تصویر مدارکی که در انتهای کنفرانس‌ها به شما اعطا شده را در وبسایت خود قرار دهید، ولی از آوردن این تصاویر در  خود خودداری کنید. CV

بخش هشتم : سوابق کاری، تحقیقاتی

چنانچه در حوزه تحقیقاتی و دانشگاهی خود، به کار مشغول بوده‌اید، در این قسمت به بیان تجارب کاری خود بپردازید. عموما در این بخش سوابق کارهایی مانند دستیار آموزشی یا دستیار پژوهشی و یا کارهایی از این قبیل آورده می‌شود؛ ولی چنانچه بین مقاطع تحصیلی شما فاصله افتاده است و در این بین به کاری خارج از حوزه دانشگاهی و تحقیقاتی مشغول بوده‌اید، بهتر است که سوابق کاری خود در آن سال‌ها را نیز بیان کنید.

یک اصل در نوشتن CV وجود دارد که بازه زمانی موجود در آن باید تقریبا یکپارچه باشد، پس در صورتی که فاصله زمانی بیشتر از 6 ماه بین مقطع تحصیلی وجود دارد، سعی کنید با بیان سوابق کاری آن را تکمیل نموده و این فاصله را پر کنید.

بخش آخر : توصیه‌نامه‌ ها

این قسمت نیز مهم است، در این قسمت توصیه نامه های اساتید و افراد معتبر قرار می‌گیرد. افرادی که قبلا با شما کار کرده‌اند و صحت و قدرت کار شما را تایید می‌کنند. به همراه لیست اساتید باید اطلاعات تماس یا ایمیل آن‌ها نیز ذکر شود.

معمولا روال کار این است که قبل از تماس یا مکاتبه با استاد مورد نظر با شما هماهنگی حاصل می‌شود، اما شما حالت‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید و قبل از فرستادن CV با اساتیدی که نامشان آورده در توصیه‌نامه ها آورده شده است، هماهنگی لازم به عمل آورید.

نکات نگارشی یک سی وی خوب و خدمات حامی مهاجر

نکات نگارشی یک سی وی خوب و خدمات حامی مهاجر

همانطور که مشخص است، شما باید CV خود را به زبان انگلیسی نگارش کنید. به کار بردن افعال مناسب، نحوه نگارش صحیح و آکادمیک معیارهایی است که حرفه‌ای بودن سی وی شما را نشان می‌دهد. هر چه سی وی شما صحیح‌تر نوشته شده باشد، تاثیر‌گذاری بیشتری خواهد داشت.

صفحه آرایی CV شما نیز نه باید شلوغ و بیش از حد گرافیکی باشد و نه باید زشت و خارج از چارچوب باشد. معمولا برای CVهایی که برای دانشگاه‌های آمریکا ارسال می‌شود، فرمت سیاه و سفید ساده به کار برده می‌شود، ولی همه این‌ها یک چیز اختیاری است و وابسته به دانشگاهی است که CV خود را به آن ارسال می‌کنید.

امیدواریم در مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی نوشتن یک CV خوب در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه در نوشتن سی وی خود احتیاج به کمک  و مشاوره داشتید، می‌توانید با متخصصان ما در موسسه حامی مهاجر با شماره 02148406 ( خط ویژه ) تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 0 | کل دیدگاه های تایید شده: 0