20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

اجازه دسترسی دانشجویان ایرانی به خدمات و نرم افزار های آموزشی آنلاین آمریکا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) روز سه‌شنبه 24 آگوست مجوزهایی مشروطی را برای دانشجویان ایرانی برای استفاده از خدمات آموزشی این کشور صادر کرد.

بر اساس این مجوز صادر شده که در وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده است، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایالات متحده آمریکا از تاریخ اول سپتامبر 2021 به مدت یکسال این مجوز را خواهند داشت که با در نظر گرفتن شرایط، به دانشجویان ایرانی که در ایران ساکن بوده و یا آن که در خارج ایران هستند اما مقیم ایران به حساب می‌آیند و واجد شرایط ویزای دانشجویی آمریکا هستند، خدمات آموزشی آنلاین و نرم‌افزارهایی در سطوح بالاتر از کارشناسی ارائه دهند.

مجوز صادر شده به سازمان‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های آمریکا اجازه داده است تا دروس مربوط به برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق، تجارت، واحدهای مقدماتی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را به صورت آنلاین به دانشجویان ایرانی ارائه دهند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در این مجوز هشدار داده است که بر اساس این مجوز عمومی اجازه صادرات یا صادرات هرگونه خدمات یا نرم‌افزار به دولت ایران، نهادها یا هر فردی که اموال او توقیف شده باشد، وجود ندارد.

ایران ده‌ها سال است که مورد تحریم‌های متعدد آمریکا قرار گرفته است و بیشتر این تحریم‌ها از سوی سازمان OFAC اداره و اجرا می‌شود. OFAC دارای یک مرکز منابع است که تحریم‌های پیچیده و متعدد علیه ایران را اجرا می‌کند که بعضی از این برنامه‌های تحریم شامل مقررات معاملات تحریم‌های ایران (ITR) است.

مدارس، موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها باید معاملات و تعاملات با دولت ایران، نهادها و شهروندان ایرانی را ارزیابی کنند تا از مجاز بودن معامله تحت قوانین تحریم ایران اطمینان حاصل کنند و یکی از این معاملات مربوط به ارائه دوره‌های آنلاین به ایرانی‌هایی است که یا داخل ایران زندگی می‌کنند یا خارج از ایران هستند اما اقامت ایران را دارند. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا امروزه، استفاده روش‌ها و دوره‌های آنلاین از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

ارائه خدمات آموزشی آنلاین برای دانشجویان خارج از ایالات متحده با با مجوزهای عمومی مجاز است که نوع فعالیت‌ها در این مجوزها مشخص شده است. هر کدام از این خدمات و مجوزها با توجه به مدرک تحصیلی (کارشناسی یا کارشناسی ارشد)، رشته تحصیلی و محل تحصیلی متفاوت است. همچنین مدارس آمریکا نیز باید تعیین کنند که آیا ارائه خدمات آموزشی آنلاین به دانش‌‌آموزان ایرانی در داخل ایالات متحده آمریکا مجاز است یا خیر. اطمینان از انطباق نهادی با قوانین کنترل صادرات، عموما خارج از حیطه اختیارات و تخصص موسسه خدمات بین‌المللی است و باید توسط دفتر کنترل مدرسه یا دانشگاه و دفتر مشاوره عمومی تجزیه و تحلیل و سپس تعیین شوند.

موسسه خدمات بین‌المللی مانند موسسه حامی مهاجر می‌تواند به عملکرد کنترل این فرایند کمک کند و خدماتی را مثل موارد زیر ارائه دهد:

  • پیگیری پروسه اداری دانش‌آموزان و دانشجویان از ابتدای کار تا حصول نتیجه
  • انجام مکاتبات برای دریافت پذیرش تحصیلی
  • ارائه اطلاعات در مورد دانش‌آموزان و دانشجویان و بررسی سناریوهای احتمالی
  • تکمیل تمامی فرم‌های مربوطه
  • پرداخت تمامی هزینه ها و پرداخت SEVIS
دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 0 | کل دیدگاه های تایید شده: 0
مقالات مرتبط