20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

درخواست 3000 پزشک برای مهاجرت از کشور طی یکسال گذشته

رئیس سازمان نظام پزشکی دکتر ظفرقندی در مصاحبه‌ای از درخواست 3 هزار پزشک برای مهاجرت از کشور خبر داد. او در این مصاحبه گفت: در یکسال گذشته میزان درخواست برای مهاجرت و مراحل قانونی که باید برای آن در سازمان نظام پزشکی طی شود، افزایش چشمگیری داشته است. در این 2 سال گذشته و در ایام شیوع کرونا پزشکان بیش از هر قشر دیگری درگیری بیماری کرونا بوده‌اند و نبود امکانات زیرساختی مناسب درمانی، مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا، پزشکان حتی از داشتن یک ماسک معمولی هم محروم بودند و حالا بعد از گذشت نزدیک به دو سال شاهد این هستیم که وضعیت نه تنها بهتر نشده است بلکه روز به روز به آمار کرونایی‌های کشور نیز افزوده می‌شود و برخی از سیاسی‌کاری ها در حوزه بهداشت و درمان، باعث شده است که پیک‌های کرونا طولانی‌تر شوند.

پزشکان برای مهاجرت باید از سازمان نظام پزشکی، مدرکی را تحت عنوان گود استندینگ (Good Standing) دریافت کنند. در یک سال گذشته درخواست گود استندینگ که برای مهاجرت الزامی است، افزایش بسیاری داشته و در طی این یکسال 3 هزار درخواست به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است.

این مسئله بسیار اهمیت دارد که مملکت و مسئولان بدانند ارزش جامعه پزشکی و کادر درمان باید همیشه بالا باشد. اگر این اتفاق نیفتد، ما نیز گرفتار بحران‌ها می‌شویم که در نتیجه باعث این می‌شود افراد نخبه و فارغ‌التحصیلان به خصوص جوان جامعه وقتی که می‌بینند در جای دیگر ارزش بیشتری براییشان قائل می‌شوند، به آنجا مهاجرت می‌کنند و این بزرگترین خسارتی است که نگران آن هستیم.

مورد دیگری که می‌توان از آن به عنوان دلیل مهاجرت کادر درمان اشاره کرد، این است که از ایام شیوع کرونا تا اکنون فشار بسیار زیادی بر دوش کادر پزشکی بوده است و بدون وقفه و استراحت در حال خدمت‌‍‌رسانی بوده‌اند. بسیاری از کادر درمان از این فشار سنگین کار دچار افسردگی شده‌اند و بسیاری دیگر نیز تصمیم به مهاجرت  گرفته‌اند. علاوه بر کادر درمان که در معرض بیشترین خطر ابتلا هستند، خانواده‌های آنها نیز از این خطر مصون نیستند. با اینکه بسیاری از پزشکان و پرستاران واکسن کرونا تزریق کرده‌اند اما خانواده‌های های به دلیل دریافت نکردن واکسن در معرض خطرات ناشی از انتقال بیماری هستند.

یکی از انواع مهاجرت‌های کاری پرطرفدار در سال‌های اخیر، مهاجرت پزشکان برای اشتغال و یا ادامه تحصیل در کشورهای خارجی است. بسیاری از کشورها به دلیل کمبود نیروی متصص در کادر درمانی خود، نیازمند جذب پزشکان خارجی هستند و همین امر نیز سبب شده است تا بسیاری از پزشکان و پرستاران برای ادامه زندگی و کار خود به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. معیارهایی که پزشکان برای مهاجرت مد نظر قرار می‌دهند، مواردی همچون دستمزد بالا، امکان افزایش مهارت‌ها و تجارب، هزینه زندگی مناسب، حمایت دولت و امنیت شغلی بالا، استقبال و حمایت مردم از پزشکان و آب و هوا و شرایط جوی مساعد برای زندگی است. از جمله کشورهایی مقصد پزشکان برای مهاجرت است، می‌توان به کانادا، آمریکا، انگلستان، آلمان، استرالیا، نیوزلند، دانمارک، سوئد و نروژ اشاره کرد. افرادی که کانادا را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند، از طریق اکسپرس اینتری به این کشور مهاجرت می‌کنند.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 0 | کل دیدگاه های تایید شده: 0
مقالات مرتبط