20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

کانادا به 20000 شهروند آسیب‌دیده افغانستانی پناهندگی می‌دهد

وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد که به دنبال اشغال افغانستان توسط نیروهای طالبان، این کشور قصد دارد به بیش از 20 هزار شهروند آسیب‌دیده افغانی پناهندگی دهد.

به گزارش رویترز مارکو مندیچینو وزیر مهاجرت کانادا گفته است که این برنامه شامل زنان، کودکان، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و اقلیت‌های مذهبی مثل سیک‌ها و هندوها که در معرض آزار و اذیت در افغانستان هستند، می‌شود. او همچنین اضافه کرده است که هزاران افغان مانند مترجمان، کارکنان سفارت که با دولت کانادا همکاری می‌کردند و خانواده‌های آنها نیز تحت پوشش این برنامه حمایتی قرار خواهند گرفت.

وزیر مهاجرت کانادا اشاره‌ای به جزئیات این برنامه نداشته است و اعلام کرده که این قانون شامل کسانی می‌شود که می‌خواهند خاک افغانستان را ترک کنند و یا آنهایی که پیش‌تر خاک افغانستان را ترک و به کشورهای همسایه گریخته‌اند. او اضافه کرد که اعطای پناهندگی به آسیب‌پذیرترین افراد جهان نشان می‌دهد کانادایی‌ها در مواقع حساس و بحرانی چه کسانی هستیم.

وزیر دفاع کانادا نیز اعلام کرده است که برخی از نیورهای ویژه کانادایی در حال تلاش برای انجام این جابجایی در افغانستان هستند.

به دنبال پیشروی سریع نیروهای طالبان در شهرهای مختلف و بزرگ افغانستان و تصرف آنها، بسیاری از شهروندان این شهرها برای نجات جان خود و خانواده‌هایشان راهی مرزهای ایران، پاکستان و ترکیه شده‌اند. کانادا تا کنون نزدیک به 1000 شهروند افغانی را در کشور خود پذیرفته است. پس از پیشروی سریع نیروهای طالبان و تصرف شهرهای افغانستان، برخی از کشورهای غربی و اروپایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه تصمیم گرفته‌اند تا نیروهای ویژه خود را به منظور انتقال شهروندان افغانی آسیب‌دیده به افغانستان بفرستند.

مارک گارنیو وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرده است که حفاظت از سفارت کانادا و کارمندان آن در اولویت قرار دارد. وی همچنین اضافه کرد که کانادا خود را سپاسگزار و بدهکار افغان‌ها می‌داند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از آنها در برابر طالبان محافظت نماید.

جاستین تردو نسخت وزیر کانادا نیز در توییتی اعلام کرده است: اوضاع افغانستان رو به وخامت و جان افغان‌ها در خطر است. ما برای کمک به آنها برنامه اسکان مجدد خود را گسترش می‌دهیم و قصد داریم به 20000 افغان آسیب‌پذیر اقامت دهیم و طی مراحل آتی، این روند را تسریع خواهیم کرد.

دولت کانادا در اعلامیه‌ای بیان داشته که طی برنامه مهاجرت کانادا قبلا نیز شمار زیادی از افغان‌ها را به کانادا آورده است. در این اعلامیه آمده است که تیم‌های ما در کانادا و افغانستان و در سراسر جهان به طور بی وقفه کار می‌کنند تا مردم افغانستان را به امنیت برسانند. در این بیانیه آمده است که طی چند هفته گذشته شاهد سرازیر شدن دیدگاهای مثبت کانادایی ها در سراسر کشور بودیم که مستاق باز کردن خانه‌های خود به روی پناهندگان هستند. این حمایت پر شور، تلاش‌ها و انگیزه‌های ما را دوچندان می‌کند تا به شمار بیشتری از پناهندگان افغان در کانادا پناه دهیم.

در همین حال سازمان ملل متحد نیز از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که وضعیت افغانستان در حال خارج شدن از کنترل است. سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان نیز خواسته که مرزهای خود را به روی پناه جویان افغان باز نگه دارند.

در طی وقوع این حوادث اخیر بسیاری از افراد مشهور و بازیگران معروف جهان نیز واکنش نشان دادند. آنجلینا جولی بازیگر مطرح هالیوود یکی از این افراد است که به تازگی صفحه‌ای را در اینستاگریام به منظور حمایت از زنان و کودکان افغانی راه‌اندازی کرده است. وی در اولین پست خود این‌گونه نوشت: می‌خواهم صدای آنهایی باشم که برای حقوق اولیه‌شان می‌جنگند. در حال حاضر مردم افغانستان در حال از دست دادن حق خود برای ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و بیان آزادانه خودشان هستند. من به اینستاگران آمده‌ام تا داستان‌ها و صدای آنهایی که در حال مبارزه برای حقوق اولیه انسانی‌شان هستند را در سرتاسر جهان نشر دهم.

جولی در ادامه بیان کرد که دو هفته قبل از واقعه 11 سپتامبر در مرز افغانستان بوده است و از نزدیک شاهد اوضاع مهاجرین افغان بوده که از دست طالبان فرار کرده بودند و اوضاع بسیار بدی داشتند. او نوشت تماشای دست و پنجه نرم کردن مهاجرین افغان (که برخی از تواناترین انسان‌ها روی زمین هستند) با این مشکلات و رنج‌ها، بسیار ناراحت کننده بود. جولی در پایان با یک درخواست به مخاطبان خود گفت: مثل هر کس دیگری برای رفع این وضع متعهد می‌شوم و از این مشکل روی بر نمی‌گردانم و به جستجوی یافتن راهی برای کمک به این مردم ادامه خواهم داد. امیدوارم که شما نیز به من بپیوندید و همراه من باشید.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 230 | کل دیدگاه های تایید شده: 0
مقالات مرتبط