20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

برنامه تبادل ویزا شرکت کنندگان را در معرض خطر سو استفاده قرار می ‌دهد

اقای الیور بنزون به مدت شش ماه در مرکز تماس با جمهوری دومینیکن هم‌کاری کرده‌ است تا3000  دلار حق مشارکت در یک برنامه تابستانی و برنامه تبادل فرهنگی در ایالات‌متحده را بپردازد. او معتقد است در حال حاضر این فرصت ارزش تلاش کردن ندارد.

برنامه سفر تابستانی J-1

اقای بنزون برای شرکت در برنامه سفر تابستانی J-1 که بزرگ‌ترین برنامه‌های تبادل فرهنگی است که توسط وزارت امور خارجه اداره می‌شود و به امضا رسید است اماده میشود. براساس اطلاعات نمایندگی این سازمان، در سال ۲۰۱۸، تعداد شرکت‌ کننده گان در سراسر ۵0 ایالت به علاوه واشنگتن دی سی و پورتوریکو 104,512 تعداد بوده است.

این برنامه به عنوان فرصتی برای دانشجویان کالج و دانشگاهی مطرح می‌شود تا در طول تعطیلات تابستانی خود به آمریکا بیایند و فرهنگ آمریکایی را تجربه کنند. به شرکت کنندگان اجازه داده می‌شود تا برای جبران هزینه ‌های زندگی تلاش کنند.

اما طرفداران این برنامه می‌گویند که این برنامه فاقد تدابیر حفاظتی مناسب و ایجاد موقعیت‌های مناسب است . بیشتر شرکت کنندگان در این برنامه از حقوق کم، برخوردار هستند و در برابر استثمار و قاچاق انسان نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند.

سخنان کاستا در برناه سفر تابستانی J-1

 در همین راستا دنیل کاستا مدیرقانون و مهاجرت و تحقیقات سیاست در موسسه سیاست اقتصادی، گفت: نحوه راه ‌اندازی این سیستم کاملا دیوانه کننده است، زیرا وزارت امور خارجه اساسا نظارت برنامه و حمایت‌های کارگری را که کارگران را به ایالات‌ متحده وارد کرده اند را به حامیان خصوصی واگذار می‌کند .

کاستا گفت: این آژانس سال‌ها به ما گفت که آن‌ها واقعا به برنامه و پیشرفت اهمیت ویژه ای می دهند، اما ما در عمل هیچ وقت چیزی را ندیدیم که صحت گفته های آنها را بیان کند در واقع هیچ کار ارزشمندی در این آژانس ها انجام نمیشود.

برنامه مهاجرت دونالد ترامپ

این برنامه شامل حذف برنامه SWT میشود با این وجود، به عنوان یک کاندید وعلی‌رغم اقداماتی که برای محدود کردن برنامه ‌های ویزای کار دیگر صورت ‌گرفته است، برنامه SWT مورد توجه چندانی از سوی دولت قرار نگرفته است.
EPI عضو کارگروه بین المللی جذب نیروی کار است ، که اطلاعات جدیدی را درباره برنامه SWT که از طریق قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است ، منتشر می کند ILRWG .ائتلافی از اتحادیه های کارگری و سازمان های حقوق کارگر است که به نمایندگی از کارگران خارجی در ایالات متحده طرفداری و حمایت می کند.

استخدام شرکت کنندگان برنامه تابستانی J-1

داده های سال 2015 نشان می دهد که نزدیک به 16000 کارفرمای شرکت کننده در برنامه سفر تابستانی J-1 استخدام می شوند. بسیاری از کارگران دارای ویزاهای اشتغال موقت مانند H-2B می باشند و بصورت فصلی می توانند مشغول بکار شده و استخدام شوند.

شرکت والت دیزنی و شرکت مک دونالد و دیگرشرکتهای مطرح از همین برنامه کارگر استخدام میکنند و قادر به صدورامتیاز نمایندگی در پارک های محلی می باشند. جالب است بدانید که هتل بین المللی 5 ستاره ترامپ در شیکاگو 5 نفر را از طریق همین برنامه استخدام کرده است. همچنین اقای کاستا  گفت که با فرض اینکه شرکت کنندگان ۴۰ ساعت در هفته به مدت ۱۶ هفته با حداقل حقوق فدرال کار ‌کنند، کارفرمایان می توانند از این طریق و در مجموع ۴۰ میلیون دلار مالیات بر درآمد را  ذخیره نمایند.

ILRWG  در گزارشی گفت ، دستمزدهای نسبتاً پایین ، قراردادهای فرعی و حق رای دادن ، معافیت مالیات کارفرمایان و عدم نظارت دولت باعث شده است که شرکت کنندگان در برنامه SWT در معرض سوءاستفاده و قاچاق انسان قرار بگیرند.

 در همین رابطه و به گفته وی ، عدم شفافیت شدید  نیز مانع از سیاست گذاری آگاهانه و مؤثر است.

لذا یک مقام وزارت امور خارجه تایید کرد که برنامه گردشگری بورس فقط برای اهداف آموزشی و فرهنگی است. او همچنین ادامه داد که این اداره بر برنامه‌های حامی مالی نظارت دارد و هر گزارشی که برای ما در رابطه با سلامت، امنیت و یا رفاه شرکت کنندگان مبادله می‌شود را جدی می‌گیرد.

مشکلات از سال ۲۰۱۱

این برنامه در سال 2011 مورد توجه قرار گرفت كه حدود 400 شركت كننده SWT كه در یك كارخانه بسته بندی شركت هرشی در پالمیرا ، پالیزبورگ مشغول كار بودند ، به شرایط کاری خود اعتراض كردند و وزارت امور خارجه را واداشتند تا به حمایت مالی خود از این برنامه پایان دهد.

دو سال بعد، گروه دیگری از شرکت کنندگان SWT برای اعتراض به کار و شرایط مسکن در سه شرکت مک ‌دونالد درمنطقه هریسبرگ  دست به اعتصاب زدند. بعد ازبوجود آمدن این اعتصابات و پدیدار شدن این مشکلات، دفتر پاسخگویی دولت دریافته که وزارت امور خارجه فاقد تدابیر حفاظتی مناسب برای محافظت از شرکت کنندگان در برابر استثمار است.

لذا در همین رابطه و در پی اعتراضات پی در پی ، وزارت امور خارجه مقررات موقت را برای اصلاح برنامه صادر نمود. آیین نامه جدید پیشنهادی ، که در ژانویه سال 2017 تحت دولت اوباما صادر شده است، الزامات معینی در مورد دستمزد و شرایط کار را به اجرا می گذارد، اما هنوز باید تا نهایی شدن این طرح صبر کرد.

قول هایی که شکسته شد

در سال ۲۰۱5 به اقای بنزون قول داده شد که به عنوان اشپز در رستورانی واقع در شهری نزدیک اقیانوس اطلس کار داده شود اما وقتی او به مکان موردنظررسید، هیچ رستورانی در آن منطقه وجود نداشت .از اینرو وی مجبور شد برای درآمد بسیار پایینتر از درآمد معمول و صرفا جهت خرید غذا ، برای ساخت این رستوران مشغول به کار شود.

وی اذعان داشت: هنگامی که این رستوران افتتاح شد علی رغم انتظار ،او را به پشت آشپزخانه منتقل کردند و این در حالی بود که  کارگزارهای سفید پوست در آنجا از امکانات بیشمار مانند حقوق بهتر،سرویس های مناسب و...بهره مند بودند. از اینرو وی مجبور شد تا به دفعات به آژانس اسپانسرخود بعلت شرایط موجود شکایت کند ولی در کمال ناباوری ،آژانس مربوطه هیچ کاری در مورد وضعیت کنونی وی انجام نداد.

از اینرو دولت نیاز به متوقف ساختن این برنامه به عنوان یک مبادله فرهنگی دارد. بنزن در بیانیه ‌ای گفت: جهان باید در مورد این برنامه ی تأیید شده توسط دولت كه مشاغل از آن برای سلب حقوق كارگران استفاده می كنند ، آگاهی داشته باشند.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 0 | کل دیدگاه های تایید شده: 0
مقالات مرتبط