20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

با گرین کارت امریکا به چه کشورهایی می توان سفر کرد؟

کارت اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت مجوزی است که به موجب آن می‌توانید در کشور آمریکا اقامت دائم داشته باشید، به همه ایالات آمریکا سفر کنید و همانند یک شهروند عادی آمریکا از بسیاری حقوق شهروندی بهره‌مند باشید. تنها تفاوت آن با حق شهروندی، نداشتن پاسپورت آمریکا و مدت دار بودن آن است، به این شکل که باید هر ده سال یکبار گرین کارت خود را تمدید نمایید.

افراد دارنده گرین کارت علاوه بر اینکه دارای مزایای مهاجرتی برای همسر و فرزند خود هستند و می‌توانند برای همسر و فرزند خود نیز گرین کارت بگیرند، دارای مزیت‌های دیگری نیز هستند. یکی از این مزیت‌ها توانایی سفر بدون ویزا با داشتن گرین کارت آمریکا به چندین کشور جهان است. در این مقاله قصد داریم ابتدا کشورهایی را که می‌توان با گرین کارت بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد ، به شما معرفی کنیم، سپس شرایط مسافرت با گرین کارت آمریکا را برای شما توضیح خواهیم داد.

در صورتی که در خصوص اخذ اقامت آمریکا و چگونگی دریافت گرین کارت آمریکا نیاز به مشاوره دارید. متخصصان ما در موسسه حامی مهاجر آماده‌اند تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند و با توجه به شرایط شخصی شما، بهترین روش را به شما پیشنهاد کنند. در صورت نیاز برای تماس با کارشناسان و موسسه حامی مهاجر می‌توانید با شماره 02191344330 (خط ویژه) تماس حاصل فرمایید.

گرین کارت آمریکا

فرق ویزا با گرین کارت

قبل از آنکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم، بهتر است تفاوت ویزا و گرین کارت برای شما مشخص کنیم، چرا که بسیاری از افراد تفاوت این دو را با یکدیگر نمی‌دانند و تصور می‌کنند که گرین کارت همان ویزاست. در واقع ویزا فقط مجوزی است که از طرف دولت یک کشور صادر شده و بر روی پاسپورت شما نصب می‌شود و به شما اجازه ورود و اقامت موقت در یک کشور را می‌دهد. با داشتن ویزا شاید امکان انجام خیلی از کارها را نداشته باشید و فقط ملزم به انجام کارهای تعیین شده در ویزا مانند تحصیل، گردشگری و... باشید.

تفاوت ویزا آمریکا با گرین کارتولی گرین کارت، مجوز اقامت دائمی در کشور آمریکاست، یعنی به موجب این مجوز که هر 10 سال باید تمدید شود، می‌توانید به مدت نامحدود در کشور آمریکا زندگی کنید و اجازه آن را دارید که پس از خارج شدن از آمریکا، بدون احتیاج به ویزا دوباره وارد کشور شوید. گرین کارت بر روی پاسپورت شما الصاق نمی‌شود و به شکل یک کارت شناسایی هویتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با داشتن گرین کارت می‌توانید مانند یک شهروند عادی آمریکا کار کنید، تحصیل کنید و در ایالت دلخواهتان زندگی کنید.

با گرین کارت امریکا به چه کشورهایی می توان سفر کرد؟

شخصی که شهروند آمریکاست و پاسپورت کشور آمریکا را دارد، می‌تواند بدون اخذ ویزا به 170 کشور جهان سفر کند. متاسفانه تعداد زیادی از این 170 کشور، خدمات خود را فقط به شهروندان آمریکایی ارائه می‌دهند و برای افراد دارنده گرین کارت آمریکا، بیشتر به پاسپورت آن‌ها (ملیت آن‌ها) توجه می‌کنند. در نتیجه افراد دارنده اقامت دائم آمریکا یا همان گرین کارت، برای سفر به برخی از کشورهای جهان مانند شهروندان آمریکایی نیستند و باید ویزا بگیرند.

با گرین کارت آمریکا می‌توانید بدون نیاز به ویزا به این کشورها سفر کنید

 اما خوشبختانه دارنده گرین کارت امریکا هم می تواند به برخی از کشور ها به راحتی و بدون ویزا  سفر کند، در ادامه قصد داریم لیست این کشورها و شرایط ورود به آن‌ها با گرین کارت را برای شما بررسی کنیم. البته فرد دارنده گرین کارت باید به منظور حفظ اقامت دائم آمریکا و اعتبار گرین کارت خود، شرایطی را در سفرهای خارجی خود به کشورهای دیگر رعایت کند. در ادامه این مقاله شرایط سفر خارجی با گرین کارت آمریکا را نیز به شما توضیح خواهیم داد.

جزیره های آروبا و کوراسائو (Aruba - Curaçao)

جزیره های آروبا و کوراسائو
با داشتن گرین کارت امریکا می‌توانید به این جزایر که بخشی از پادشاهی هلند است به راحتی و بدون ویزا سفر کنید. این جزایر در دریای کارائیب و شمال شرقی کلمبیا و شمال ونزوئلا قراردارند. این جزایر خارج از بخش اروپایی هلند هستند و علاوه بر دو جزیره‌ای که نامشان گفته شد، جزیره‌های بسیار کوچک بونر، سابا، سنت اوستاتیوس و سنت مارتن را نیز شامل می‌شوند.گفتنی است که فقط با داشتن گرین کارت امکان سفر به هلند میسر نیست و برای این کار باید ویزای شینگن داشته باشید. برای آشنایی با ویزای شینگن و نحوه اخذ آن، می‌توانید مقاله شرایط ویزای شینگن چیست را بخوانید.

کانادا

کانادا
فرد دارنده گرین کارت می‌تواند برای یک سفر کوتاه بدون اخذ ویزای توریستی کانادا به این کشور سفر کند. در نتیجه برای ورود زمینی به کانادا همراه داشتن پاسپورت و گرین کارت شما کفایت می‌کند.نکته مهم این است که جهت سفر به کانادا با هواپیما به فرم eTA هم نیاز خواهید داشت. در واقع زمانی که شما وارد فرودگاه‌های کانادا شوید باید پاسپورت، گرین کارت و فرم eTA را ارائه دهید.

چگونه فرم  eTAدریافت کنیم؟

دریافت فرم Electronic travel Authorization یا اختصارا eTA به راحتی و ارزانی صورت می‌پذیرد. برای این کار باید به صورت آنلاین درخواست دهید و پس از پرداخت هزینه 7 دلاری این فرم، eTA شما در عرض چند دقیقه صادر خواهد شد و تا 5 سال نیز اعتبار خواهد داشت. اگر به صورت زمینی وارد کانادا شوید دیگر نیازی به تهیه این فرم ندارید.

کاستاریکا

کاستاریکا
کاستاریکا کشوری زیبا است که به ساحل‌های زیبا، جنگل‌ها و چشم‌اندازهای بی نظیر معروف است. با همراه داشتن گرین کارت آمریکا قادر خواهید بود بدون ویزا به این کشور بزرگ سفر کنید. برای ورود فقط به پاسپورت و گرین کارت و بلیط بازگشت با تاریخ کمتر از 30 روز از زمان ورود نیاز دارید و نیازی به داشتن ویزای کاستاریکا نیست. گفتنی است که بدون ویزا فقط می‌توانید 30 روز در این کشور اقامت داشته باشید و جهت حضور طولانی مدت و بیشتر از 30 روز باید درخواست ویزا بدهید.

گرجستان

گرجستان
گرجستان از جمله معدود کشورهای اروپایی است که به دارندگان اقامت دائم آمریکا اجازه می‌دهد که بدون ویزا و برای مدت حداکثر 90 روز (در یک دوره 180 روزی) در گرجستان اقامت داشته باشند. همانند کاستاریکا برای ورود به گرجستان نیز فقط نیاز به پاسپورت، گرین کارت و بلیط برگشت احتیاج خواهید داشت. گرجستان کشور ماجراجویی‌های ناشناخته هاست و به داشتن غارهای رمزآلود معروف است.

مکزیک

مکزیک
مکزیک همسایه جنوبی آمریکاست و با همراه داشتن گرین کارت، پاسپورت و کارت گردشگری مکزیک  (FMM)می‌توانید به این کشور سفر کنید.

کارت گردشگری مکزیک ( FMM ) چیست و چگونه کارت گردشگری مکزیک ( FMM ) رو دریافت کنیم؟

کارت گردشگری مکزیک یا Mexican Tourist Card با ویزای توریستی مکزیک متفاوت است، و برای دریافت آن احتیاجی به مراجعه به سفارت مکزیک نیست. هزینه صدور این کارت کمی از eTA کانادا گران‌تر است و صدور آن 25 تا 35 دلار هزینه دارد. برای درخواست صدور آن می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام نمایید:

  • اگر به صورت زمینی به مکزیک سفر می‌کنید، در نقطه ورود به مکزیک می‌توانید این کارت را دریافت نمایید.
  • اگر از طریق دریا سفر می‌کنید، می‌توانید آن را در بندر مکزیک دریافت کنید.
  • اگر با هواپیما سفر می‌کنید، ممکن است که شرکت هواپیمایی این کارت را برای شما تهیه کرده باشد؛ ولی در صورتی که این امکان مهیا نبود، می‌توانید به محض ورود به فرودگاه مکزیک، از باجه مهاجرت تقاضای کارت کنید.
  • می‌توانید به صورت آنلاین نیز کارت گردشگری مکزیک را درخواست دهید. فقط به یاد داشته باشید، پس از تکمیل اطلاعات لازم در خصوص زمان پرواز محل اقامت و... ، کارت را پرینت کرده و آن را به همراه داشته باشید.

پرو

پرو
اگر گرین کارت دارید و در آمریکا زندگی می‌کنید می‌توانید به سفارت پرو درخواست ویزا دهید اما اگر تابعیت هند و چین را دارید برای سفر به کشور پرو نیازی به اخذ ویزا ندارید و تا 90 روز می توانید در این کشور اقامت داشته باشد. متاسفانه این شرایط برای شهروندان کشورهای دیگر وجود ندارد.

سنگاپور

سنگاپور
شرایط سفر به سنگاپور نیز همانند کشور پرو است. اگر تابعیت هند یا چین را داشته باشید می‌توانید به مدت 4 روز بدون ویزا در سنگاپور حضور داشته باشید.

کشورهای حوزه بالکان

کشورهای حوزه بالکان

با داشتن اقامت دائم آمریکا می‌توانید بدون ویزا به مجموعه کشورهای حوزه بالکان سفر کنید. مدت اقامت بدون ویزا در هر کدام از کشورهای حوزه بالکان متفاوت است. اسامی کشورهای حوزه بالکان و مدت اقامت بدون ویزا در هر یک به شرح زیر است :

  • کشور آلبانی
    شما بدون ویزا و با همراه داشتن گرین کارت می‌توانید 90 الی 180 روز اقامت داشته باشید.
  • مقدونیه شمالی
    بدون ویزا و با همراه داشتن گرین کارت می‌توانید فقط 15 روز اقامت داشته باشید.
  • مونته نگرو
    بدون ویزا و با همراه داشتن گرین کارت می‌توانید 30 روز اقامت داشته باشید.

جزایر ویرجین

جزایر ویرجین
این جزایر زیر مجموعه کشور انگلستان هستند، برای ورود به این جزایر فقط نیازمند ارائه پاسپورت، گرین کارت و بلیط برگشت هستید و می‌توان بدون ویزا به مدت 30 روز در این جزایر اقامت داشت.

جامائیکا

جامائیکا

با همراه داشتن گرین کارت، پاسپورت و بلیط برگشت می توانید بدون ویزا به جامائیکا سفر کنید.

شرایط مسافرت با گرین کارت آمریکا

نکته‌ای که هنگام سفرهای خارجی با گرین کارت آمریکا باید به آن توجه کنید این است که شما با داشتن گرین کارت فقط اقامت دائم آمریکا را در اختیار دارید و رسما شهروند آمریکا محسوب نخواهید شد، بنابراین در سفرهای خارجی حتما باید پاسپورت خود را که ملیت و هویت شما را نشان می‌دهد با خود به همراه داشته باشید.

شرایط خروج از آمریکا برای دارندگان گرین کارت آمریکا

نکته مهم دیگر آن است که گرین کارت بر خلاف حق شهروندی دارای اعتبار زمانی 10 ساله می‌باشد. چنانچه مدت زمان بیشتر از 6 ماه از آمریکا خارج شوید و به کشورهای دیگر سفر کنید، ممکن است این فرض را برای مقام‌های آمریکایی به وجود آورید که دیگر خواستار اقامت دائم خود در آمریکا نبوده و قصد دارید کشور دیگری را برای اقامت انتخاب کنید. بنابراین اگر بیشتر از 6 ماه از آمریکا خارج شده‌اید، ممکن است وضعیت‌های زیر برای شما پیش بیاید:

  • اگر قصد دارید بیشتر از یکسال خارج از آمریکا باشید، توصیه این است که قبل از سفر فرمI-131  را تکمیل نمایید. با تکمیل این فرم اجازه ورود مجدد شما تضمین نمی‌شود، ولی ورود مجدد شما راحت‌تر خواهد بود. برای ورود مجدد به آمریکا باید باز هم شرایط پذیرش در این کشور را داشته باشید.
  • اگر بیش از دو سال خارج از آمریکا باشید، هرگونه امکان ورود مجدد شما با گرین کارت، منقضی خواهد شد. در نتیجه برای ورود مجدد به کشور آمریکا باید از سفارت این کشور تقاضای ویزای بازگشتی مقیمان (ویزای SB-1) داشته باشند. تشکیل پرونده برای ویزای SB-1 نیازمند احراز صلاحیت برای ویزای مهاجرتی و آزمون پزشکی است.

در نتیجه اگر خواهان سفر به خارج از آمریکا هستید، باید مراقب اعتبار گرین کارت خود باشید. سفرهای طولانی مدت خطر از دست رفتن اعتبار اقامت دائم آمریکا را به دنبال خواهد داشت. پس لازم است که سفرهای خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که بیشتر از 6 ماه نشوند و خدشه‌ای به اعتبار گرین کارت شما وارد نسازند.

 

در صورتی که در خصوص اخذ اقامت آمریکا و چگونگی دریافت گرین کارت آمریکا نیاز به مشاوره دارید. متخصصان ما در موسسه حامی مهاجر آماده‌اند تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند و با توجه به شرایط شخصی شما، بهترین روش را به شما پیشنهاد کنند. در صورت نیاز برای تماس با کارشناسان و موسسه حامی مهاجر می‌توانید با شماره 02191344330 (خط ویژه) تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 9 | کل دیدگاه های تایید شده: 1
امید
آیا سوء سابقه مشکلی برای گرین کارت ایجاد میکنه؟
کارشناس حامی مهاجر

سلام دوست عزیز

اگر هنوز گرین کارت دریافت نکرده اید پس مطمئنا این موضوع روی روند صدور گرین کارت تاثیر می‌گذارد.