20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

اول و آخر قوانین و مقررات ورود و خروج کالا و ارز به کشور

اینجا حامی مهاجر است؛ مرجع مقاله درباره مهاجرت

معمولا مساله‌ای که بیشتر مسافرین به خارج از کشور در فکر آن هستند، چگونگی دریافت ویزا و رزرو بلیط هواپیما است و شاید کمتر کسی در هنگام خروج از کشور به فکر قوانین و مقررات ورود و خروج کالا و ارز از فرودگاه ها باشد. مسافرین کشورهای خارجی باید توجه داشته باشند که فقط می‌توانند مقدار معینی ارز و کالا با خود به همراه داشته باشند و در صورتی که بیشتر از مقادیر تعیین شده در قانون، کالا و ارز با خود به همراه داشته باشند، باید حتما مراحل خاصی را طی کنند و اظهارنامه گمرکی را تکمیل نمایند؛ در غیر اینصورت کار آن‌ها معادل قاچاق کالا و ارز خواهد بود و مجازات در پی خواهد داشت.

همچنین مسافرین پروازهای خارجی باید آگاهی داشته باشند که نمی‌توانند هر وسیله ای را با خود به کابین هواپیما ببرند و ورود برخی وسیله ها حتی به قسمت بار هواپیما نیز ممنوع است. متاسفانه در هر سال مسافران زیادی فقط به دلیل آگاهی نداشتن از این قوانین بارهای مجاز در هواپیما، پرواز خود را از دست می‌دهند و به همراه داشتن چند وسیله کوچک و بی اهمیت باعث می‌شود که مدت زیادی پشت گیت معطل شوند و گاها این تاخیر به از دست دادن پرواز آن ها می‌انجامد.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به منظور آگاهی هر چه بیشتر مسافرین کشورهای خارجی قوانین و مقررات ورود و خروج ارز و کالا از کشور، وسایل مجاز و غیر مجاز در کابین هواپیما ، وسایل مجاز و غیر مجاز در قسمت بار هواپیما ، میزان وزن مجاز بار هر مسافر در هواپیما، میزان مجاز ورود و خروج طلا و ارز از کشور و سایر مسائلی را که یک مسافر برای حمل کالا، پول و بار به آن نیاز دارد، برای شما توضیح دهیم.

موسسه حامی مهاجر متخصص در امور همچون ثبت نام لاتاری آمریکا، اخذ اقامت آمریکا، اخذ اقامت کانادا، اخذ اقامت امارات، اخذ اقامت ترکیه ، اخذ ویزای توریستی انگلیس و رزرو انواع تورهای تفریحی، تور سفارت آمریکا و تور انگشت نگاری کانادا است. در صورت نیاز به خدمات ما، می‌توانید از طریق شماره 02148406 با کارشناسان حامی مهاجر تماس بگیرید.

قوانین ورود و خروج ارز، طلا و کالاهای قیمتی از کشور

یکی از نگرانی های مهم کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، این موضوع است که در یک کشور غریب با مسائل مالی مواجه نشوند و ناگهان متوجه نشوند که هیچ پولی ندارند. از آنجا که به دلیل مسائل تحریمی امکان انتقال پول به کشورهای خارجی با مشکلات بسیار زیادی روبروست، این ترس و نگرانی مسافران کاملا منطقی است و به همین دلیل مسافران ایرانی سعی می‌کنند تا حد ممکن بیش از نیاز ارز و طلا با خود به خارج از کشور ببرند و گاها از قوانین مربوط به ورود خروج ارز و طلا از کشور غفلت می‌کنند. برخی اوقات نیز مسافران آگاهی ندارند که میزان طلای زینتی که به طور طبیعی همیشه با خود به همراه دارند، بیش از سقف خروج طلا از کشور و همین قضیه آنها را به دردسر می‌اندازد. در ادامه این مطلب در بخش های جداگانه درباره سقف ورود و خروج ارز و طلا از کشور توضیح خواهیم خواهیم داد.

میزان مجاز ورود و خروج ارز

بر طبق قوانین و مقررات ورود و خروج ارز ، سقف انتقال پول به خارج از کشور توسط مسافران 5000 یورو است. همچنین بر طبق قوانین هر مسافر می‌تواند تا سقف 10000 یورو، ارز وارد کشور نماید. توجه کنید که اگر ارزهای دیگر همچون دلار، لیر ترکیه و... به همراه دارید، ارزش همه آن ها باید به یورو تبدیل شود و در نهایت ارزش مجموع آن ها نباید از 5000 یورو بیشتر شود. چنانچه قصد خروج ارز بیش از 5000 یورو یا ورود ارز بیش از 10000 یورو را دارید، باید حتما اظهارنامه گمرکی تکمیل کنید و مراحل گمرکی را انجام دهید.

میزان مجاز ورود و خروج طلا ، نقره و پلاتین از کشور

هر مسافر می‌تواند حداکثر به میزان 150 گرم طلا ، نقره و پلاتین را به شکل زیورآلات شخصی از کشور خارج یا به کشور وارد کنید. توجه داشته باشید که مسافرین حق خروج سکه طلا از کشور را ندارند و طلا خارج شده از کشور باید حتما به شکل زیورآلات طبیعی و مورد استفاده شخصی باشد. یک گردنبند، یک جفت گوشواره، یک دستبند و حداکثر شش النگو به عنوان زیورآلات شخصی یک مسافر مورد قبول است.

میزان مجاز ورود و خروج اسناد بانکی و اوراق بهادار از کشور

توجه کنید که سقف میزان ورود و خروج اسناد بانکی و اوراق بهادار از کشور در مجموع با میزان ارز شما محاسبه می‌شود. هر مسافر فقط مجاز است تا سقف 5000 یورو ارز و اوراق بهادار از کشور خارج کند و همچنین مجاز است تا سقف 10000 یورو ارز و اوراق بهادار، بدون نیاز به تشریفات گمرکی وارد کشور کند.

میزان مجاز ورود و خروج کالاهای قیمتی از کشور

از آنجا که کالاهای قیمتی انواع بسیار گوناگونی دارند، لیست کردن همه آن ها در این مقاله امکان‌پذیر نیست؛ اما در جدول زیر سعی شده است تا میزان مجاز ورود و خروج تعدادی از کالاهای قیمتی آورده شود که بیش‌تر از بقیه توسط مسافران مورد حمل و نقل قرار می‌گیرند.

نوع کالا

میزان مجاز خروج کالا قیمتی از کشور

توضیحات

فرش و گلیم

خروج فرش دست بافت تا سقف متراژ 20 متر مربع مجاز می باشد.
 

محدودیتی در تعداد فرش نیست، به شرطی که سقف متراژ رعایت شود.
خروج این کالا به مقصد کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.

زعفران

تا سقف 100 گرم مجاز است.

خروج این کالا به مقصد کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.

پسته

تا سقف 10 کیلوگرم مجاز است.

خروج این کالا به مقصد کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.

خاویار

تا سقف 125 گرم

باید دارای پلمپ و مجوز شیلات باشد.

ظروف و مصنوعات نقره
(به جز زیورآلات )

حداکثر تا 3 کیلوگرم مجاز می باشد.
(نباید در زمره اشیا تاریخی باشند)

 

قوانین ورود و خروج کالا به کشور

بر طبق قوانین گمرکی ورود و خروج کالا به کشور، هر مسافر فقط می‌تواند کالاهای شخصی خود را که جنبه استفاده تجاری ندارند، وارد کشور نماید. اینکه چه کالایی شخصی و چه کالایی تجاری است بر اساس تشخیص گمرک صورت می‌گیرد و مسافران در صورت به همراه داشتن کالاهایی که مصرف تجاری دارد، باید حتما آن را به گمرک اظهار نمایند. توصیه می‌کنیم که اگر قصد ورود کالا به کشور را دارید، فقط کالاهای شخصی که قبلا مورد استفاده قرار داده‌اید، وارد کشور کنید. در ادامه قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر توضیح داده خواهد شد.

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر

بر اساس ماده ۱۳۸ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی کالای همراه مسافر ورودی تا میزان هشتاد دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیرتجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است. چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد (به استثنا کالاهای ممنوعه) پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد در مورد کالای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است. همچنین توجه داشته باشید که اسباب سفر و اشیا شخصی مستعمل ( دسته دوم ) همراه مسافر در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد بطور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.

بنابراین بر طبق این ماده، هر مسافر می‌تواند سالانه تا سقف هشتاد دلار کالای مسافری (پودر بدنسازی مجاز، لوازم آکبند و ...) وارد کشور کند. قیمت گذاری لوازم مسافری بر اساس قیمت های ثبت شده در سایت گمرک صورت می‌گیرد و شما نمی‌توانید با اظهار اینکه این کالا قیمت پایین تری دارد، نسبت به ورود آن کالا اقدام نمایید. چنانچه کالاهای مسافری بیش از هشتاد دلار قیمت داشته باشند، مسافر باید حقوق گمرکی آن را پرداخت نماید و دو برابر سود بازرگانی مصوب نیز به گمرک پرداخت کند. اطلاعات مربوط به سود بازرگانی و حقوق گمرکی هر کالا را می‌توانید در سایت گمرک مشاهده کنید. البته استثنایی در مورد ورود گوشی همراه مسافر وجود دارد، که در ادامه قوانین مربوط به ورود مسافری گوشی تلفن همراه را توضیح خواهیم داد.

فهرست کالاهای مجاز همراه مسافر

  • دستگاه های مورد استفاده در خانه ( برقی، گازی، نفتی ) اعم از اینکه استفاده از آنان موکول به نصب در خانه یا در یک محل بخصوص باشد یا در مکان ثابتی در خانه جاي داده شود يا قابل حمل باشد.
  • قطعات یدکی و ملزومات دستگاه‌هایی که در مورد قبلی توضیح داده شد.
  • قطعات یدکی و ملزومات اتومبیل سواری ، موتورسیکلت ، دوچرخه
  • ساک و چمدان
  • البسه، کیف و کفش
  • پارچه
  • لوازم سرمیز و خانه داری
  • مواد غذایی از جمله ترشی، شکلات، تنقلات، آبمیوه، نوشابه
  • لوازم بهداشتی از قبیل خمیردندان، مسواک، عطر، ادکلن و غیره
  • لوازم آرایش و آرایشگری
  • مواد و لوازم تدخین ( از نوع مجاز )
  • کامپیوتر دستی یا کیفی و ملزومات آن
  • لوازم تحریر
  • لوازم ورزشی
  • دوچرخه و سه چرخه
  • گل مصنوعی
  • تفنگ بادی
  • فرش ماشینی
  • ابزار دستی، برقی و غیر برقی
  • روزنامه، مجله، کتاب، تقویم، آلبوم و سایر محصولات صنعت چاپ
  • اسباب بازی
  • زیور آلات بدلی
  • مودم

کالاهای غیر قابل ترخیص مسافری

  • یخچال
  • یخچال فریزر
  • فریزر
  • تلویزیون
  • رادیو ضبط به استثناء رادیو ضبط پرتابل

 تبصره : بر اساس بخشنامه گمرک ایران کالاهای : کولر، ماشین لباسشویی و ظرفشويي، اجاق گاز، ويدئو و دوربين ويدئو و سرويس ظروف همراه مسافر مشمول حقوق گمرکي و دو برابر سود بازرگاني مي باشد.

قوانین ورود و خروج گوشی و لپ تاپ به کشور

ورود گوشی تلفن همراه مسافری نو صرفا به تعداد یک دستگاه برای هر مسافر مجاز است. توجه کنید که یک مسافر در هر سال فقط اجازه ثبت یک دستگاه تلفن همراه را دارد. روند ثبت گوشی های مسافری نیز به این صورت است که مسافر در هنگام ورود به کشور باید گوشی خود را به گمرک اظهار کند و شناسه بین المللی گوشی (IMEI) در گمرک ثبت شود. در صورت عدم رعایت موارد مذکور و هرگونه مغایرت اطلاعاتی باوجود ثبت و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه در سامانه گمرک، علاوه بر آنکه مبلغ پرداختی استرداد نمی‌گردد تجهیزات فعال‌سازی نخواهد شد.

مسافرانی که از خارج کشور وارد ایران می‌شوند، در صورتی‌ که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند، می‌توانند 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور روی دستگاه خود استفاده نمایند و چنانچه تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید در مبادی ورودی و لحظه ورود به کشور نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند.

همانطور که گفتیم کالای شخصی (استفاده شده) کسانی که وارد ایران می‌شوند، شامل قوانین گمرکی نمی‌شود. بنابراین مسافران می‌توانند لپ تاپ شخصی خود (لپ تاپ بدون جعبه و غیرآکبند) را با خود به کشور وارد کنند، اما در صورت به همراه داشتن لپ تاپ نو و آکبند، باید عملیات گمرکی آن را انجام دهند.

فهرست کالاهای ممنوعه برای ورود به کشور

بر اساس قوانین و مقررات ورود کالای همراه مسافر، واردن کردن کالاهای زیر به ایران ممنوع است و مسافرین به هیچ وجه اجازه ورود این کالاها به کشور را ندارند:

  • اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره
  • مواد مخدر
  • مشروبات الکلی
  • وسایل قمار
  • نشریات، تصاویر، فیلم، عکس و هر کالایی که مغایر شئونات مذهبی و ملی کشور ایران است.
  • هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور و یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی کشور ایران

 در ادامه این مقاله به بیان وسایل مجاز و غیر مجاز در کابین هواپیما ، وسایل مجاز و غیر مجاز در قسمت بار هواپیما و میزان وزن مجاز بار هر مسافر در هواپیما خواهیم پرداخت. مسائلی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت ارتباطی به قوانین گمرکی ندارد و مربوط به قوانین سازمان هواپیمایی و ایرلاین های مختلف است.

وسایل مجاز و غیر مجاز در کابین هواپیما

مسافرین خارجی علاوه بر قوانین گمرکی باید به قوانین مربوط به هوانوردی نیز توجه کنند. هواپیما یک وسیله حمل و نقل خاص است و مسافرین آن باید دقت کنند که اجازه بردن برخی از وسایل را به هواپیما ندارند. از آنجا که کابین هواپیما مکان حساس تری نسبت به قسمت بار هواپیما است، بنابراین مقررات وسایل مجاز در کابین هواپیما سخت گیرانه تر است و شاید ممنوعیت برخی وسایل در کابین هواپیما شما را متعجب کند. در جدول زیر به وسیله دسته بندی های دقیق وسایل مجاز و غیرمجاز در کابین هواپیما، برای شما توضیح داده شده است.

نوع وسیله همراه مسافر در کابین هواپیما

وسایل مجاز در کابین هواپیما

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

مایعات (شامل روغن، سرکه، شیر مادر، شیر خشک، مربا، ژله، سس، قطره چشم، سرم و ...)

در صورتی که کمتر از 100 میلی لیتر (نیم لیوان) باشند و ظرف آن‌ها شیشه‌ای نباشد.

در صورتی که بیشتر از 100 میلی لیتر (نیم لیوان) باشند، باید به قسمت بار هواپیما منتقل شوند.

لوازم آرایشی و بهداشتی

 

ریمل، شامپو، عطر و ادکلن در صورتی که کمتر 100 میلی لیتر (نیم لیوان) باشند.

 

ریمل، شامپو، عطر و ادکلن در صورتی که بیشتر 100 میلی لیتر (نیم لیوان) باشند. انواع اسپری‌ها (تافت مو، دئودرانت و...)، موچین، لوازم فرم دهنده مژه، سوهان ناخن، لاک ناخن و لاک پاک کن، ریش‌تراش

لوازم الکترونیکی (گوشی، لپ تاپ، موزیک پلیر و ...)

ممنوعیتی وجود ندارد.

توجه کنید که نمی‌توانید باتری‌های بزرگ را وارد کابین هواپیما کنید. به طور مثال اگر اسکوتر برقی دارید، فقط می‌توانید بدون باتری آن را به هواپیما بیاورید.

لوازم شخصی (لباس، شانه، ناخن گیر و...)

در صورتی که در ابعاد معمولی باشند و کاربرد چندگانه آسیب‌زننده نداشته باشند.

قیچی نوک تیز، در بطری باز کن، چاقوی سوییسی، فندک و هر کدام از لوازم شخصی شما که قادر به اشتعال و اسیب به دیگران باشد.

لوازم ورزشی

در صورتی که فاقد چوب و باتوم و لبه های تیز باشند.

چوب بیسبال، چوب بیلیارد، باتوم اسکی، تیر و کمان، هاکی، چوب گلف

ابزارآلات

هیچ ابزاری را نمی‌توان وارد قسمت کابین هواپیما کرد.

تمام ابزار آلات همانند پیچ گوشتی، چکش، اره، طناب و... جز وسایل ممنوعه در کابین هواپیما هستند.

اسباب بازی

اسباب بازی های کوچک، عروسک

تفنگ اسباب بازی و تمام اسباب بازی هایی که شبیه ابزارآلات هستند و یا چوب و باتوم دارند.

وسایل آتش زا

هیچ وسیله آتش زا را نمی‌توان وارد قسمت کابین هواپیما کرد.

کبریت، فندک، انواع اسپری ها، سیلندر اکسیژن، رنگ و...

لوازم برنده و تیز

فقط کارد پلاستکی لبه گرد

شیشه، بطری، قیچی نوک تیز و ...

لوازم مربوط به افراد معلول یا ناتوان

عصا، صندلی چرخ دار عادی

عصاهای غیر عادی با نوک برنده و تیز، صندلی چرخ دار الکتریکی (دارای باتری)

 

وسایل مجاز و غیر مجاز در قسمت بار هواپیما

از آنجا که تنوع کالاهایی که می‌توانید در قسمت بار هواپیما آن را حمل کنید، بسیار زیاد است. در این قسمت فقط به وسایل غیرمجاز در قسمت بار هواپیما می‌پردازیم. وسایل غیرمجاز در قسمت بار هواپیما، به هیچ وجه حق ورود به هواپیما را ندارند و نمی‎‌‌توان آن ها را با خود به همراه داشت. کالاهای غیرمجاز در قسمت بار هواپیما در جدول زیر لیست شده‌اند.

نوع وسیله

وسایل ممنوعه در هواپیما

مواد منفجره

انواع مهمات، مواد منفجره، ترقه، لوازم آتش بازی و...

مایعات قابل اشتعال

گاز فندک، بنزین، الکل، حلال‌های صنعتی، رنگ، نفت و ...

سیلندرهای تحت فشار گاز

کپسول گاز، کپسول آتش نشانی و ...

جامدات اشتعال پذیر

فقط اجازه دارید یک جعبه کوچک کبریت در قسمت بار هواپیما داشته باشید. (اجازه ورود کبریت به کابین را ندارید.)

مواد اکسیدکننده و اکسید شونده

مواد شوینده، مواد سفید کننده و جرم گیر

انواع سموم

هر نوع سم به شکل جامد، مایع و  یا گاز و به هر شکل اجازه ورود به هواپیما را ندارد.

موارد خورنده و اسیدی

باطری های خیس، مایعات اسیدی و خورنده

سایر کالاهای خطرناک و آسیب‌زننده

باتری های بزرگ لیتیوم یونی (باتری اسکوتر، ویلچر و ...)، یخ خشک، نیتروژن مایع و ایربگ

 

داروهای مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

مساله ای که شاید بسیاری از مسافرین خارجی به آن توجه نکنند، حمل دارو در هواپیما است. برخی از کشورهای خارجی همچون امارات قوانین بسیار سخت گیرانه ای در زمینه ورود دارو به کشور خودشان دارند و امکان دارند که به دلیل همراه داشتن داروی بسیار رایجی همچون استامینوفن کدیین، از کشور اخراج شوید و مجبور به بازگشت به ایران شوید. در صورتی که قصد سفر به دبی و امارات را دارید، حتما توصیه می‌کنیم که از فهرست داروهای ممنوعه در دبی و امارات اطلاعات کافی داشته باشید. برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله داروهای ممنوعه دبی را بخوانید. به طور کلی توصیه می‌کنیم که در هنگام سفر به کشورهای خارجی از به همراه داشتن دارو خودداری کنید و در صورتی که نیاز به مصرف داروهای ضروری دارید، حتما نسخه ترجمه شده داروهای خود را که به تایید وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه رسیده است، به همراه داشته باشید.

میزان وزن مجاز بار هر مسافر در هواپیما

همانطور که می‌دانید، هواپیما بر خلاف سایر وسایل حمل و نقل فقط می‌تواند وزن بسیار محدودی را با خود حمل کند. بنابراین مسافرین فقط می‌توانند به میزان بار مجاز در هر پرواز، با خود وسایل به همراه داشته باشند. میزان وزن مجاز بار هر مسافر در هواپیما، با توجه به نوع هواپیما، نوع کلاس پرواز و نوع ایرلاین متفاوت است و معمولا میزان بار مجاز هر مسافر هواپیما در بلیط هواپیما و در قسمت baggage weight ذکر شده است. علاوه بر این به دلیل محدودیت فضای کابین هواپیما، آگاهی داشتن از ابعاد و وزن بار مجاز داخل کابین هواپیما نیز بسیار مهم است. در جدول هایی که در ادامه آورده می‌شود، میزان بار مجاز داخل کابین هواپیما و مقدار بار مجاز هر مسافر در هواپیما به صورت خلاصه بیان شده است.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما

محل قرارگیری بار داخل کابین هواپیما زیر صندلی هواپیما در مقابل شما و یا در یکی از محفظه های بالای سر شماست و هرگز نباید بار خود پشت پای خود یا در راهرو و یا در مقابل خروجی های اضطراری قرار دهید. بنابراین توصیه می‌کنیم که ضمن آگاهی داشتن از مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما، نسبت به ابعاد مجاز بار داخل کابین هواپیما نیز آگاهی کافی داشته باشید. در جدول زیر اطلاعاتی را مشاهده می‌کنید که تقریبا در تمام ایرلاین ها مشترک است، اما توصیه می‌کنیم که حتما قبل از سفر این مسائل را با ایرلاین خود چک کنید.

نوع کلاس پروازی

ابعاد مجاز بار داخل کابین هواپیما

تعداد کیف و چمدان های مجاز در کابین هواپیما

میزان باز مجاز در کابین هواپیما

فرست کلس و بیزینس کلس

۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر

2 چمدان سایز کابین و یک کیف دستی کوچک

حداکثر 7 کیلوگرم

کلاس اکونومی

۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر

1 چمدان سایز کابین و یک کیف دستی کوچک

حداکثر 7 کیلوگرم

 

مقدار بار مجاز در سفرهای خارجی

در سفرهای خارجی عموما با توجه به نوع ایرلاین، مقصد پروازی و نوع کلاس پروازی تفاوت هایی میان میزان بار مجاز هر مسافر وجود دارد. جدول هایی که در ادامه آورده می‌شوند، قوانین مربوط به مقدار بار مجاز  ایرلاین هایی همچون ایرفرانس (Air France) ، لوفتهانزا (Lufthansa)، بریتیش ایرویز (British Airways)، آل ایتالیا (Alitalia)، آسترین (Austrian)، اوکراین ایر (Ukraine Air) و KLM Royal Dutch Airlines ، ترکیش ایر، ایران ایر و هواپیمای آسمان هستند. البته با اینکه سایر ایرلاین ها نیز قوانینی مشابه دارند، اما توصیه می‌کنیم که قبل از سفر حتما از روی بلیط هواپیما، میزان بار مجاز در سفر هوایی خود را بخوانید و در صورت نیاز با ایرلاین خود مشورت کنید.

میزان بار مجاز در سفرهای خارجی (به غیر از کشورهای قاره آمریکا)

کلاس پروازی

میزان باز مجاز هر مسافر در هواپیما

کلاس اکونومی (Economy)

حداکثر 30 کیلوگرم

کلاس بیزینس (Business)

حداکثر 40 کیلوگرم

فرست کلس (First Class)

حداکثر 50 کیلوگرم

میزان بار مجاز در پروازهای به مقصد آمریکا

کلاس پروازی

میزان باز مجاز هر مسافر در هواپیما

کلاس اکونومی

حداکثر 46 کیلوگرم

فرست کلس و بیزینس کلس

حداکثر 64 کیلوگرم

 

بار مجاز در هواپیما برای معلولین و افراد ناتوان

از آنجا که شرایط افراد معلول با افراد عادی متفاوت است و نیاز به وسایل بیشتری دارند، مسافران ناتوان یا معلول علاوه بر باز مجاز می‌توانند عصا یا یک صندلی چرخدار معمولی (بدون باتری) و یا هر وسیله دیگری را که به آن نیاز دارند، حداکثر تا وزن 20 کیلوگرم به همراه داشته باشند. بنابراین بار مجاز در هواپیما برای افراد معلول و ناتوان حدود 20 کیلوگرم از مسافرین عادی بیشتر است.

بار مجاز در هواپیما برای کودکان و نوزادان

میزان باز مجاز برای کودکان زیر 2 سال، حداکثر 10 کیلوگرم به همراه یک کالسکه تاشو است. بنابراین مسافرینی که به همراه نوزاد سفر می‌کنند، علاوه بر میزان بار مجاز در کابین هواپیما، می‌توانند یک کیف نوزاد حداکثر تا وزن 10 کیلوگرم با خود به همراه داشته باشند. البته مسافرین دارای نوزاد باید توجه کنند که ابعاد این کیف نباید از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر بیشتر شود. حداکثر بار مجاز برای کودکانی که بیشتر از 2 سال سن دارند، 30 کیلوگرم است.

سخن پایانی

سفر به خارج از کشور با هواپیما، همانند سایر سفرها در داخل کشور نیست و برای کالاها و وسایلی که مسافران با خود حمل می‌کنند، مقرارت گمرکی و هوانوردی زیادی وجود دارد. آگاهی نداشتن مسافرین از قوانین و مقررات ورود و خروج کالا و ارز به کشور یا آگاهی نداشتن مسافران از وسایل مجاز و غیر مجاز در هواپیما، می‌تواند موجب دردسر شود و علاوه بر اینکه می‌تواند موجب از دست رفتن پرواز شود، می‌تواند جریمه های سنگینی را نیز بر مسافران تحمیل کند. بنابراین آگاهی از تمام قوانین هوانوردی و گمرکی می‌تواند، سفری راحت و بدون دردسر را برای شما به دنبال داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه را که از قوانین سفر با هواپیما به خارج از کشور لازم است، برای شما توضیح دهیم. امیدوارم توانسته باشیم در افزایش آگاهی شما قدم کوچکی برداشته باشیم.

موسسه حامی مهاجر متخصص در امور همچون ثبت نام لاتاری آمریکا، اخذ اقامت آمریکا، اخذ اقامت کانادا، اخذ اقامت امارات، اخذ اقامت ترکیه ، اخذ ویزای توریستی انگلیس و رزرو انواع تورهای تفریحی، تور سفارت آمریکا و تور انگشت نگاری کانادا است. در صورت نیاز به خدمات ما، می‌توانید از طریق شماره 02148406 با کارشناسان حامی مهاجر تماس بگیرید.

پاسخ سوالات متداول در زمینه مقررات ورود و خروج کالا از کشور

میزان مجاز ورود سیگار و تنباکو از خارج کشور چقدر است ؟

میزان مجاز تنباکو برای هر مسافر ٢٥٠ گرم است. ورود سیگار برای هر مسافر به میزان یک باکس معادل ٢٠٠ نخ یا ٥٠ عدد سیگار برگ مجاز است.

وارد کردن کالای آکبند (پلی استیشن، لپ تاپ، گوشی و...) از خارج کشور مجاز است ؟

بر طبق قوانین گمرک هر مسافر می‌تواند تا سقف 80 دلار کالای آکبند یا یک گوشی آکبند (ریجستر نشده) را بدون نیاز به پرداخت حقوق گمرکی با خود وارد کشور نماید. ورود لوازم شخصی یا مستعمل (بدون جعبه) مسافران شامل این قانون نمی‌شود.

آیا می‌‎توانیم لوازم آرایشی خود را داخل هواپیما ببریم؟

برخی از لوازم آرایشی همچون موچین، قیچی، سوهان ناخن، لاک، لاک پاک کن و... جز لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما هستند. بنابراین قبل از ورود به هواپیما تمام لوازم آرایشی خود را با لیست وسایل مجاز در کابین هواپیما چک کنید.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 39 | کل دیدگاه های تایید شده: 6
احمد
سلام آیا میشه تلویزیون از ایران خارج کرد محدویت بار در هواپیما نداره؟
کارشناس حامی مهاجر

سلام دوست عزیر

این امکان وجود دارد که از طریق هواپیما بار خود را ارسال کنید. برای اینکار بهتر است از خدمات فریت بار استفاده کنید به شرطی که وزن محموله کمتر از 1000 کیلوگرم باشد. اگر بخواهید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید بهتر است مقاله فریت بار در سایت حامی مهاجر مطالعه کنید یا با شماره تلفن های موسسه تماس بگیرید. 02148000957

نازنین جوهری
سلام ایا برای ورود به امریکا دمنوش ها وقرصهای تیرویید وسبزیهای خشک مشکلی هست کهالبته همه بسته بندی کارخانه ای هست وبرای خروج از ایران ۱۰۰۰۰ دلارمجاز هست واگر بیشتر باشد راهش چیست ممنون میشم زودتر پاسخ دهید چون سفر نزدیک هست
کارشناس حامی مهاجر
<p>درود&nbsp;</p> <p>برای خارج کردن هر نوع قرصی شما باید دستور پزشک داشته باشید. بعضی از کشور ها از ورود هر نوع قرص و هر نوع محصول کشاورزی سرسختانه جلوگیری می کنند .</p> <p>مقدار مجاز خروج ارز برای هر نفر معادل 5000 یورو هست .</p>
ندا عسگرى
‎سلام من يك عدد اسپرى فلفل در كيفم داشتم كه از غير قانونى بودن ان اطلاعى نداشتم. اسپرى ضبط شد اطلاعات من را ثبت كردند و اجازه ى خروج از كشور بهم داده شد. گفتند بعد از بازگشت به ايران با فرودگاه تماس بگيرم. مقيم خارج از كشور هستم. ايا مشكلى پيش خواهد امد؟ ‎خانوم ٣٣ ساله بدون سابقه كيفرى
کارشناس حامی مهاجر
<p>سلام. وقت بخیر. در این مورد از یک وکیل مشورت بگیرید.&nbsp;</p>
نرگس اسماعیلی
با سلام و تشکر توضیحات بسیار عالی و واضح و مفید و راضی کننده بود همه سوالات یکجا و کامل پاسخ داده شده .. از این بهتر نمی شه .. توضیحات نه کم بود و نه اضافی .. عالی بود سپاس فراوان ..
کارشناس حامی مهاجر

سلام. وقت بخیر. سپاس از دیدگاه زیبای شما. خوشحالیم که توانسته ایم رضایت شما را جلب کنیم.

omid O
سلام خسته نباشید. ببخشید برادرم از سوئد میتونه یک عدد ارگ داره با خودش بیاره؟ دست دوم هست چون ساز شخصی خودش هست. میخواستم ببیننم گمرک بهش تعلق میگیره یا نه؟