20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

آمریکا یا کانادا؛ دو راهی معروف متقاضیان مهاجرت

آمریکا یا کانادا؟ کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؟

هم جذاب است هم بی‌انتها. پاسخ مشخصی هم ندارد. تنها راهش این است که واقعیت‌ها را بسنجیم و بر مبنای اهداف زندگی خود، بهترین انتخاب را داشته باشیم.

مهاجرت به آمریکا یا کانادا دوراهی معروفی‌ست که بسیاری بر سر آن روزها آمارها را بالا و پایین کردند. شاخص‌های زندگی را مقایسه کردند تا در نهایت به یک انتخاب نهایی برسند. اگر شما هم در این مرحله قرار دارید پس آدرس را درست آمده‌اید. اینجا می‌خواهیم جنبه‌های مختلف زندگی در این دو کشور را بررسی ‌کنیم و تفاوت‌ها و شباهت‌های کلیدی هرکدام را برجسته نمائیم. از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مالیات و هزینه‌های زندگی. سعی کردیم مسائل مهم را از قلم نیندازیم و آنچه را که نیاز دارید را ارائه دهیم. 

شرایط زندگی در کانادا و آمریکا در یک نگاه

هنگام تصمیم‌گیری بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا ، مهم است که عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. این عوامل شامل هزینه زندگی، خط فقر، نرخ مالیات، وضعیت اقتصادی و حتی جمعیت است. به همین دلیل ما تلاش کردیم در قالب یک جدول تمامی این عوامل را بررسی کنیم تا تصویر روشنی از شرایط زندگی در این دو کشور قدرتمند آمریکای شمالی ارائه دهیم:

شاخص‌ها

آمریکا

کانادا

امید به زندگی

81 سال

84 سال

خط فقر

%15.1

%9.4

نرخ مالیات

39.6

33.0

تولید ناخالص داخلی

25 تریلیون دلار

2.14 تریلیون دلار

نرخ بیکاری

3.9

5.7

هزینه زندگی یک نفر

2112 دلار

1832 دلار

هزینه زندگی خانواده

4256

4790

هزینه مواد غذایی

543 دلار

513 دلار 

هزینه حمل و نقل

70

72

اجاره (ماهانه) آپارتمان 1 خوابه

4,058 دلار (در شهر نیویورک) 

1,971 دلار (در شهر تورنتو)

جمعیت انگلیسی زبان

%95

%82

نرخ خوشحالی

6.90

7:00

جمعیت

340 میلیون

40 میلیون

با توجه به جدول بالا دیگر می‌دانیم شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان چگونه است. همچنین در کشور آمریکا با چه شرایط زندگی مواجه هستیم و قرار است برای یک سال زندگی چقدر هزینه کنیم. علاوه‌بر این، عواملی چون نرخ خوشحالی و امید به زندگی در سنجش سطح کیفیت زندگی اثرگذارند.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر آب‌وهوا و شرایط اقلیمی

حالا که شرایط کلی زندگی در این دو کشور را باهم مقایسه کردیم، وقت آن است به موضوع آب‌وهوا بپردازیم. شاید در نظر بسیاری مبحث کم‌اهمیتی به نظر آید، اما بخش زیادی از کیفیت زندگی را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. بنابراین نباید از کنار آن بی‌تفاوت رد شویم و حتما در تصمیم‌گیری نهایی در نظرش بگیریم.

مقایسه شرایط آب وهوای کانادا و آمریکا

ایالات متحده: کشوری با مناظر متنوع کوه، دشت و بیابان 

آمریکا به طبیعت منحصربه‌فرد و متنوعش معروف است. شاید این ویژگی را باید مدیون وسعت و گستردگی جغرافیایی خود باشد. با این حال، هر چه که هست مکان‌‎های زیادی برای لذت بردن از طبیعت در اختیارتان قرار می‌دهد و در یک فصل آب‌وهوای متنوعی در چهارگوشه‌اش دارد. چون به خط استوا نزدیکتر است و معمولاً آب و هوای گرمتر و تراکم جمعیت بیشتری نسبت به کانادا دارد.

کانادا: طبیعت بکر و سیاست‌های زیست محیطی سخت‌گیرانه

کانادا هم به‌خاطر فضاهای طبیعی وسیع و بکر خود مشهور است. هرچند زمستان‌های سخت و سردی دارد که شما در هیچ کجای آمریکا آن را تجربه نمی‌کنید، اما تابستان‌هایش دیدنی‌ست. به‌طوری‌که اصلا باورتان نمی‌شود تا چند ماه قبل و در فصل زمستان، سرمای منفی 50 درجه را داشته‌اید.

مقایسه آب و هوای آمریکا و کانادا

نتیجه چه می‌شود؟

این یک موضوع کاملا شخصی‌ست. برخی توانایی زندگی در سرمای بیش از حد را ندارند، حتی اگر فرصت‌های شغلی و مالی عالی برایشان فراهم باشد. برخی دیگر حاضرند به‌خاطر ترجیحات و اولویت‌های شخصی مسئله آب‌وهوا و شرایط سخت محیطی را به جان بخرند. شما جزء کدام دسته‌ هستید؟ شرایط اقلیمی برایتان اهمیت دارد یا فقط به‌دنبال جایی هستید که فرصت‌های اقتصادی و نوآوری خاصی داشته باشد؟ اگر جزء دسته دوم هستید پس در ادامه مقاله همراهی‌مان کنید تا بیشتر بدانید بین دو کشور آمریکا یا کانادا کدامیک شاخص‌های زندگی بهتری دارند.

مقایسه شرایط اقتصادی آمریکا و کانادا

اقتصاد کانادا با اقتصاد ایالات متحده گره خورده است. زیرا این دو کشور روابط تجاری بسیار یکپارچه‌ای دارند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی بین این دو اقتصاد وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تولید ناخالص داخلی (GDP) کانادا در سال 2022 حدود 2.14 تریلیون دلار بوده است. درحالی‌که، ایالات متحده در همین سال تولید ناخالص داخلی 25.44 تریلیون دلار را گزارش کرد.

ترکیب اقتصادی این دو کشور مشابه یکدیگر است. هر دو شدیدا به خدمات و تولید متکی هستند با این تفاوت که ایالات متحده بخش کشاورزی بزرگتری دارد اما کانادا در منبعی غنی از نفت و گاز را در خود جای داده است. همچنین آمریکا تجارت متنوع تری با کشورهای سراسر جهان دارد، درحالی‌که تجارت کانادا به شدت با ایالات متحده متمرکز است.

درنهایت، بر اساس گزارش بانک جهانی، ایالات متحده رتبه هفتم را در سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار دارد. این درحالیست که کشور کانادا در همین شاخص در رتبه هجدهم جای گرفته است. پس اگر به‌دنبال کارآفرینی و به ثمر رساندن ایده‌های حرفه‌ای خود هستید، آمریکا بستر مناسب‌تری در اختیارتان قرار خواهد گذاشت.

مقایسه هزینه‌های زندگی در کانادا و آمریکا

وقتی صحبت از هزینه‌های زندگی می‌شود، اولین چیزی که به چشم می‌آید قیمت مسکن است. چه قصد خرید داشته باشید یا اجاره، قصد مهاجرت به آمریکا را دارید یا به فکر زندگی در کشور کانادا هستید، باید بدانید که با شرایط پرتلاطمی روبرو هستید. همه اینها از تاثیرات دوران همه‌گیری کرونا است و هنوز طول می‌کشد تا به شرایط ثبات برسیم.

درحال‌حاضر قیمت خرید مسکن در کانادا بیش از دو برابر آمریکا است. چون از سال 2020 تا امروز به‌طور پیوسته افزایشی 30 درصدی داشته و افزایش قیمت در آمریکا  27 درصد بوده است. بازار اجاره نیز در کانادا گرانتر از ایالات متحده است و تفاوت 100 دلاری با این کشور دارد. هرچند که این درصدها نسبی هستند و به شهر و منطقه زندگی بستگی دارد. قطعا عوامل دیگری غیر از مسکن وجود دارد که در شرایط اقامت آمریکا برای ایرانیان تاثیرگذار است. چون سایر هزینه‌های زندگی در کشور کانادا متعادل‌تر از آمریکا است. در اینجا چند نمونه از کاهش هزینه‌های زندگی آورده شده است.

شاخص

آمریکا (دلار)

کانادا (دلار)

اجاره

1,702

1,774

خدمات رفاهی

429

348

هزینه سالانه مواد غذایی

5,259

3,564

هزینه سالانه بیمه ماشین

2,014

2,000

هزینه سالانه بیمه سلامت

600

0

مقایسه میانگین حقوق و دستمزد در کانادا و آمریکا

درحالی‌که تفاوت بین میزان درآمد در کانادا و ایالات متحده زیاد نیست اما آمریکایی‌ها متوسط حقوق بالاتری نسبت به کانادایی‌ها دارند. متوسط حقوق آمریکایی‌ها 75 هزار دلار در سال است و در کانادا این مبلغ به 60 هزار دلار می‌رسد. با این‌حال تفاوت اصلی این است که شما برای به دست آوردن موقعیت با درآمد بالاتر در آمریکا به تحصیلات پس از متوسطه متکی هستید. ولی در کشور کانادا اینطور نیست. یعنی تعداد بیشتری از شهروندان این کشور هستند که درآمدی بالاتر از حد میانگین دارند و تحصیلاتشان پایین‌تر از متوسطه است.

درآمد در آمریکا و کانادا

کانادا مهاجرپذیرتر است یا آمریکا؟

برای پاسخ به این سوال به نتایج یک نظرسنجی درکانادا اشاره می‌کنیم. در سال 2022 از مردم کانادا پرسیدند آیا احساس می‌کنند آمار مهاجرت به این کشور زیاد است یا خیر؟ و فقط 30 درصد به این پرسش جواب مثبت دادند. پس باوجود اینکه در سالهای اخیر بخش زیادی از مردم کشورهای آسیایی خصوصا ایران به این کشور مهاجرت کردند، هنوز مردم کانادا دید مثبتی به مهاجران دارند.

این شرایط در آمریکا کمی متفاوت است. شاید کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که مهاجرپذیرتر از ایالات متحده است. این کشور را مهاجران تشکیل داده‌اند و تا به اینجا رسانده‌اند. هنوز هم بخش‌های کلیدی اقتصاد آمریکا را از آن خود کرده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد تغییری در این روند رخ دهد. ولی یک «اما» وجود دارد.

آمار مهاجران غیرقانونی ایالات متحده بسیار زیاد است. برخی به بازار سیاه کار روی می‌آورند، برخی دیگر فقط مصرف کننده خدمات حمایتی دولت هستند. همین امر تاثیر منفی در فرهنگ مهاجرپذیری این کشور داشته است و بسیاری از آمریکایی‌ها این تصور را پیدا کرده‌اند که مهاجران می‌آیند که فقط بار اضافی به دولت تحمیل کنند.

با این وجود، هنوز هم آمریکا سردمدار مهاجرپذیری در جهان است. هنوز هم فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف را در درون خود جای می‌دهد و بدون توجه به نژاد و ملیت برای کسانی‌که خواهان پیشرفت هستند، مسیری به سوی آینده باز می‌کند.

کدام کشور مهاجرپذیرتر است آمریکا یا کانادا؟

بررسی کانادا و آمریکا از نظر مالیات بر درآمد

هنگام در نظر گرفتن استانداردهای زندگی، باید به میزان مالیات پرداختی سالانه نیز نگاهی بیندازیم. در کانادا، مالیات بر درآمد از 15 تا 33 درصد متغیر است. اگر درآمد سالانه شما کمتر از 49020 دلار در سال است و مجرد هستید، می‌توانید انتظار پرداخت 15 درصد مالیات را داشته باشید.

نرخ مالیات ایالات متحده بین 10٪ تا 37٪ است. اما اگر شما بیش از 40526 دلار به عنوان یک فرد درآمد داشته باشید، 22٪ مالیات پرداخت می‌کنید.

میزان مالیات بر درآمد در کانادا و آمریکا

نگاهی به شرایط تحصیل در کانادا و آمریکا 

سیستم‌های آموزشی در ایالات متحده و کانادا شباهت‌هایی با هم دارند و آموزش دولتی در هر دو رایج است. با این حال، تفاوت‌هایی وجود دارد که لازم است به آن بپردازیم.

هزینه‌های تحصیل در کشور کانادا کمتر از ایالات متحده آمریکا است. بنابراین برای کسانی‌که محدودیت هزینه دارند، کانادا گزینه مقرون به‌صرفه‌تری نسبت به آمریکا است.

ایالات متحده چندین دانشگاه خصوصی معتبر دارد. اما حضور در این موسسات می‌تواند با قیمت گزافی همراه باشد. اما اگر این شانس را داشته باشید که از بورسیه‌های دانشگاه‌های آمریکا بهره‌مند شوید، بخش زیادی از مشکل شهریه خود را حل کرده‌اید. به‌صورت کلی، اینکه تحصیل در کانادا بهتر است یا آمریکا کاملا به اهداف تحصیلی و وضعیت مالی شما بستگی دارد.

چه گفتیم و چه خواندید؟

هنوز هم نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوئیم کدام یک از این دو کشور برای مهاجرت و زندگی ایده‌ئال هستند. کانادا هزینه‌های مسکن بسیار بالاتری دارد اما هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا بسیار گران‌تر است. میزان درآمد ایالات متحده اندکی بالاتر است، اما کانادایی‌ها با تحصیلات کمتر هم می‌توانند شغلی با درآمد مناسب پیدا کنند و راه های مهاجرت به کانادا برای این افراد زیاد است.

صادقانه بگوییم، هر دو کشور جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارند. مهم این است که اولویت‌های شما چیست؟ چه سبک زندگی را می‌پسندید و در حرفه خود چه کشوری را مناسب می‌بینید. ما تلاش کردیم تصویر کلی زندگی در هر دو کشور را به شما ارائه دهیم، تصمیم‌گیری با شماست. هرکدام را انتخاب کردید، ما می‌توانیم در زمینه شرایط مهاجرت به آمریکا یا کانادا راهنمایی‌تان کنیم.

با یک تماس مسیر مهاجرت خود را کوتاه‌تر کنید: 02148000957

سوالات متداول درباره مهاجرت به آمریکا یا کانادا

نوبت به طرح مسائل پر ابهام و پر سوال رسید. آنچه در ادامه می‌اید دقیقا همان چیزی‌ست که یک متقاضی مهاجرت به کانادا یا آمریکا دوست دارد پاسخ آن را بداند. پس شاید سوال شما هم در میان آنها باشد، اگر نبود حتما از قسمت نظرات همین مقاله استفاده کنید و پرسش خود را مطرح نمائید.

نرخ بیکاری در آمریکا کمتر است یا کانادا؟

نرخ بیکاری در آمریکا کمتر از کانادا است. نرخ بیکاری آمریکا 3.9 درصد است و در کشور کانادا 5.7 درصد تخمین زده می‌شود.

شرایط جغرافیایی و آب‌وهوا در کانادا و آمریکا چه تفاوت‌هایی دارند؟

هر دو کشور به دلیل وسعت جغرافیایی اقلیم متنوعی دارند. اما عموما آب و هوای کانادا سردتر از آمریکا است. همچنین در آمریکا مناطقی وجود دارد که بالاترین دما را در تابستان دارد.

هزینه زندگی در کدام کشور کمتر است؟ آمریکا یا کانادا؟

به غیر از هزینه مسکن سایر هزینه‌های زندگی کانادا ارزان‌تر از آمریکا است. البته درآمد در آمریکا بالاتر است که با بخش زیادی از هزینه‌های زندگی همپوشانی دارد.

زبان‌های اصلی در آمریکا و کانادا کدامند؟

زبان رسمی کشور آمریکا انگلیسی است. اما بخشی از مردن آن به زبان اسپانیایی نیز مسلط هستند. در کانادا نیز زبان انگلیسی رواج دارد و در کنار آن زبان فرانسه در بخش‌هایی از این کشور جزء زبان رسمی به شمار می‌آید.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 1 | کل دیدگاه های تایید شده: 0