20% تخفیف مشاوره های تحصیلی حضوری 20% تخفیف مشاوره های تحصیلی

افزایش شهریه دانشگاه‌ های کبک کانادا در سال 2024

افزایش شهریه دانشگاه های کبک در سال 2024؛ آیا این طرح اجرا خواهد شد؟

طبق آخرین گزارش سایت CBC کانادا، کبک شهریه دانشگاه‌ را در سال 2024 دو برابر می‌کند، اما دانشگاه انگلیسی زبان Bishop در حال حاضر با نرخ‌های فعلی دانشجو می‌پذیرد! این تصمیم مبنی بر دوبرابر کردن شهریه برای دانشجویان غیرمقیم کبک در سال 2024 است. در پیرو این خبر، دانشگاه‌های انگلیسی زبان کبک مانند مک‌گیل، کنکوردیا و بیشاپ اعتراض کردند.

شما می‌توانید برای اطلاع کامل از نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا، با شماره 02148000957 تماس گرفته و با کارشناسان حامی مهاجر مشورت کنید.


دلیل درخواست این طرح، جلوگیری از انقراض زبان فرانسه در کبک است؛ زیرا دانشگاه‌های انگلیسی زبان پذیرای تعداد بیشتری از دانشجویان هستند و دوره‌های آموزش زبان فرانسه در این دانشگاه‌ها به درستی انجام نمی‌شود. این امر باعث شده هزاران دانشجو به استان کبک وارد شوند و بدون اینکه زبان فرانسه را به‌عنوان زبان رسمی دوم این کشور آموزش ببینند، استان را ترک می‌کنند.
اهمیت این موضوع از آنجاییست که در گذشته، اکثریت افراد در کبک به زبان فرانسوی فعالیت داشتند اما در حال حاضر این موضوع تغییر کرده است. دولت برای مقابله با تهدید انقراض زبان فرانسه، طرح افزایش شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان انگلیسی زبان را ارائه داد. 
همچنین این افزایش شهریه راهی برای جلوگیری از پرداخت یارانه مالیات‌دهندگان کبک به دانشجویان انگلیسی زبانی که از سایر نقاط کشور برای تحصیل در مونترال می‌آیند و بسیاری از آنها بدون یادگیری زبان فرانسه ترک می کنند، در نظر گرفته شده است.
این طرح بیان می‌کند که از پاییز 2024، دانشجویان کانادایی و انگلیسی زبان بین‌المللی که قصد تحصیل در دانشگاه کبک را دارند، تقریباً 17000 دلار در سال باید بپردازند. در مقایسه با هزینه فعلی که حدودا 9000 دلار است، این افزایش ممکن است باعث شود بسیاری از دانشجویان نتوانند هزینه تحصیل در این استان را پرداخت کنند و این سیاست در نهایت جامعه کبک را تضعیف خواهد کرد.
به گفته دولت، بخشی از این پول اضافی تا حدی برای تامین مالی دانشگاه‌های فرانسوی زبان کبک استفاده خواهد شد.
سه دانشگاه انگلیسی کبک به طور نامتناسبی تحت تأثیر این اقدام جدید قرار می‌گیرند؛ زیرا تعداد بیشتری از دانشجویان غیر محلی را دارند.

دانشگاه مک گیل کانادا

رئیس دانشگاه‌های مک گیل، کنکوردیا و بیشاپ در بیانیه‌‌ای اعلام کردند در صورت حفظ نرخ‌های فعلی شهریه، دوره‌های فرانسوی بیشتری را به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه خواهند کرد و فرصت‌های بیشتری را برای کارآموزی در زبان فرانسه و فعالیت‌هایی برای ترویج فرهنگ کبک ارائه می‌دهند اما دولت با آنها موافقت نکرد و در طرح افزایش شهریه پافشاری می‌کند.
علت این نگرانی آن است که حدود 90 درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها، انگلیسی‌زبان هستند و افزایش شهریه، باعث افت تعداد متقاضیان برای آنها خواهد شد. 
اگرچه دانشگاه‌ها هشدار دادند که اگر کبک طرح افزایش شهریه را ادامه دهد، ممکن است تعداد متقاضیان این 3 دانشگاه به حدی کم شود که میلیون‌ها دلار ضرر مالی ببینند و تعداد زیادی از افراد نیز شغل خود را از دست بدهند. 
در بیانیه‌ای از دانشگاه مک گیل آمده است: "ما معتقدیم که بهتر است به دانشجویان خارج از کبک کمک کنیم تا فرهنگ و زبان فرانسوی را در هنگام ورود به اینجا بپذیرند، نه اینکه از ابتدا شرایط شهریه را طوری بگذاریم که نتوانند برای تحصیل اقدام کنند. "
در حالی که بیشاپ نگران بقای خود و از دست دادن بیش از 90 درصد دانشجویان خارج از استان است، کبک می‌گوید راه حلی به طور خاص برای آن موسسه ارائه خواهد شد، هرچند هنوز جزئیاتی در این مورد منتشر نشده است.

دیدگاه جدید
دیدگاه ها
کل دیدگاه های ثبت شده: 0 | کل دیدگاه های تایید شده: 0